Image
Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024 15:52 Επιστήμη
 

Μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στο ΕΛΜΕΠΑ και το ΙΑΚΕ

Υπεγράφη την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, Μνημόνιο Συνεργασίας από τον Πρύτανη του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) Καθ. Νίκο Κατσαράκη και την Πρόεδρο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ) Δρ. Ελένη Μαράκη για την εκπόνηση πιλοτικής μελέτης και παρέμβασης σε επιλεγμένα σχολεία Α’βάθμιας & Β’βάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης με θέμα τις Σχολικές Απουσίες.
Βασικός στόχος αυτής της συνεργασίας είναι η δημιουργία «Ομάδας Μελέτης των Σχολικών Απουσιών & Παρέμβασης» για την ανάπτυξη μιας υποστηρικτικής δράσης στη σχολική κοινότητα η οποία θα ενθαρρύνει την προσκόλληση των μαθητών στο σχολείο, αρχής γενομένης από την Περιφέρεια Κρήτης.
Ως προς τη Μελέτη των Σχολικών Απουσιών, οι δύο Συνεργάτες έλαβαν υπόψη αφενός, ότι οι σχολικές απουσίες αποτελούν ένα σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας που επηρεάζει τους νέους σε όλες τις χώρες και αφετέρου τα δεδομένα σύμφωνα με τα οποία:
α) Οι συχνές απουσίες από το σχολείο έχουν συνδεθεί με αρνητικές ακαδημαϊκές επιδόσεις και κοινωνικά προβλήματα, συμπεριφορές διακινδύνευσης, καθώς και με προβλήματα δημόσιας υγείας.
β) Η σχολική απουσία, στη διεθνή βιβλιογραφία, μελετάται ως ένα ζήτημα δημόσιας υγείας και αθέατης εκπαιδευτικής κρίσης.
γ) Η μη προσέλευση του μαθητή στην τάξη του είναι ένα σύνθετο και ποικίλο φαινόμενο με συχνά αλληλένδετα αίτια.
δ) Οι παρεμβάσεις για τη μείωση των απουσιών στο παρελθόν επικεντρώνονταν στη διάκριση των σχολικών απουσιών από τις δικαιολογημένες απουσίες εξ αιτίας της μαθητικής άρνησης (δηλ. του άγχους), να παρακολουθούν το σχολείο.
ε) Η απουσία από το σχολείο είναι συχνά επιζήμια, ακόμη και με την άδεια των γονέων ή των γιατρών και η έμφαση έχει μετατοπιστεί στη μείωση των απουσιών για οποιονδήποτε λόγο, σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατων μελετών.
Η Πιλοτική Μελέτη θα εστιάσει στους παράγοντες που σχετίζονται με υψηλότερο κίνδυνο χρόνιας απουσίας, οι οποίοι σύμφωνα με τα ευρήματα της διεθνούς βιβλιογραφίας μπορούν να διακριθούν, κυρίως, σε:
Ατομικούς παράγοντες (π.χ. εκφοβισμός, πρόσληψη ελλιπούς ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον, χρόνια ασθένεια, ψυχική υγεία, αναπηρία ή ειδική αγωγή, έκθεση στη βία, χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση, χρήση ουσιών κ.λπ.)
Οικογενειακούς παράγοντες (π.χ. ευθύνες του μαθητή για οικιακή μέριμνα, επισιτιστική ανασφάλεια, προβλήματα υγείας στα μέλη της οικογένειας, κατάθλιψη του γονέα, προβλήματα στέγης, πλημμελή εποπτεία, πεποιθήσεις ή/και προβλήματα γονέα, κ.λπ.)
Παράγοντες σχολείου και κοινότητας (π.χ. κακό σχολικό κλίμα, χωρίς σχολική βοήθεια, αναξιόπιστη σχολική μεταφορά, ριψοκίνδυνη διαδρομή προς το σχολείο, πολιτιστικά εμπόδια, μέλος κοινωνικά ευάλωτης ομάδας, αλλοδαπός, ατμοσφαιρική ρύπανση/έλλειψη χώρου πρασίνου, κ.λπ.).
Ως προς την Παρέμβαση, οι δύο Συνεργάτες φιλοδοξούν στη βάση των ευρημάτων της πιλοτικής μελέτης να αναπτύξουν ένα βιώσιμο Πρόγραμμα για μια συστηματική σε βάθος Παρέμβαση για την ενδυνάμωση της πρόθεσης των μαθητών να είναι αδιαλείπτως παρόντες στη σχολική κοινότητα. Συγκεκριμένα:
Θα αξιολογηθούν Μαθητές με Συχνές Απουσίες σε εντοπισμένες σχολικές μονάδες (π.χ. υλοποίηση 2-3, πιλοτικών, σχολικών προγραμμάτων φυσικής και ψυχολογικής εξέτασης μαθητών με στόχο τη μείωση των ποσοστών απουσίας και τη βελτίωση της ψυχικής υγείας, την καθολική ευαισθητοποίηση, την ενίσχυση για απόκτηση δεξιοτήτων και την αύξηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών και των σχολείων.
Θα επιδιωχθεί η στενή συνεργασία με το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον για την υποστήριξη του σχολικού και του γονικού ελέγχου με σύγχρονα μέσα επικοινωνίας, πρόληψη του εκφοβισμού, κ.λπ.
Οι Συνεργάτες θα επιδιώξουν την υποστήριξη της «Ομάδας Μελέτης των Σχολικών Απουσιών & Παρέμβασης» από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, την 7η ΥΠΕ και από εθελοντικές ομάδες για την Εκπαίδευση.
Οι δύο Συνεργάτες θέτουν ως απώτερο στόχο τους την παραγωγή ελκυστικών υποδειγμάτων και τη δημιουργία ανθεκτικών εργαλείων (π.χ. δείκτες γνωστικών, κοινωνικών δεξιοτήτων και ψυχικής υγείας) πολιτισμικά προσαρμοσμένων και χρήσιμων στους αρμόδιους φορείς (π.χ. Υπουργεία Παιδείας & Υγείας, Δ/νσεις Εκπαίδευσης με τις Σχολικές τους Κοινότητες, Περιφέρεια Κρήτης με τις Υπηρεσίες της και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο φορέα, δημόσιο ή ιδιωτικό), προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό και την τεκμηρίωση ενός Ολοκληρωμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου που θα καθιστά το σχολείο ασφαλές, θα προσφέρει θαλπωρή στους μαθητές που διατρέχουν κίνδυνο και θα ενθαρρύνει την προσπάθεια και την ικανοποίηση από κάθε σχολική εργασία.

Δεiτε επiσης...

Post
Επιστήμη Παρασκευή 17.05.2024

Με επιτυχία ξεκίνησε χθες το 10ο Διεθνές Συνέδριο του Ι.Α.Κ.Ε. (vid)

Το κεντρικό θέμα του Συνεδρίου είναι: ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΟΤΗΤΑ Μετανάστευση, Ένταξη, Αειφορία και Ψηφιακές Τεχνολογίες Ξεκίνησε χθές στο Ηράκλειο Κρήτης και θα διαρκέσει έως την Κ

Post
Επιστήμη Πέμπτη 16.05.2024

Μυστηριώδης δομή που βρέθηκε κοντά στις πυραμίδες της Γκίζας προβληματίζει τους επιστήμονες

Ερευνητές από του Διεθνές Πανεπιστήμιο Higashi Nippon, το Πανεπιστήμιο Tohoku και το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας Αστρονομίας και Γεωφυσικής της Αιγύπτου, ανακάλυψαν μια μυστηριώδη υπόγεια δομή σε σχήμα

Post
Επιστήμη Πέμπτη 16.05.2024

Ανακαλύφθηκαν γιγάντιοι ιοί ηλικίας 1,5 δισ. ετών

Γιγάντιοι ιοί που χρονολογούνται πριν από 1,5 δισεκατομμύρια χρόνια εντοπίστηκαν στις γεωθερμικές πηγές του Εθνικού πάρκου Γιέλοουστόουν στις ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα μοναδικό τεράστιας έκτασης πάρκο πο

Post
Επιστήμη Πέμπτη 16.05.2024

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν «υπερ-αφράτο» πλανήτη – «Σαν μαλλί της γριάς»

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν πλανήτη τόσο «αφράτο και ελαφρύ» σαν… μαλλί της γριάς, παρά το μέγεθός του, που είναι διπλάσιο του Δία – του μεγαλύτερου σε μάζα και διαστάσεις π

Post
Επιστήμη Δευτέρα 13.05.2024

Συμμετοχή του ΕΑΠ στη συνάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ανοικτών Πανεπιστημίων (EADTU)

Πραγματοποιήθηκε στις 7-8 Μαΐου στις Βρυξέλλες, η συνάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ανοικτών Πανεπιστημίων(EADTU), όπου συζητήθηκαν θέματα που αφορούν την συνεργασία των ευρωπαϊκών ανοικτών πανεπιστημ

Post
Επιστήμη Σάββατο 11.05.2024

Γεωμαγνητική καταιγίδα: Σπάνιες εικόνες με το Βόρειο Σέλας πάνω από την βόρεια Ευρώπη και τις ΗΠΑ

Μια σπάνια γεωμαγνητική καταιγίδα χτυπά εδώ και λίγες ώρες τη Γη προσφέροντας μοναδικές εικόνες, αλλά και ανησυχία καθώς η ηλιακή καταιγίδα μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στα δίκτυα του ηλεκτρικού κα