Image
Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022 01:50 Πολιτισμός
 

Εισόδια της Θεοτόκου: Μία από τις κυριότερες και μεγαλύτερες Θεομητορικές εορτές. Χρόνια πολλά! Σε ποιες Μαρίες ευχόμαστε σήμερα

Μία από τις κυριότερες και μεγαλύτερες Θεομητορικές εορτές του έτους είναι τα Εισόδια της Θεοτόκου.

Μία από τις κυριότερες και μεγαλύτερες Θεομητορικές εορτές του έτους είναι τα «Εισόδια» της Θεοτόκου. Η Εκκλησία μας την τιμά στις 21 Νοεμβρίου, με ιδιαίτερη λαμπρότητα. Η σημασία της εορτής αυτής είναι μεγάλη και ιερή. Αποτελεί τήν βάση και την αρχή για όλη την μετέπειτα ζωή της Θεοτόκου.

Όπως γνωρίζουμε, η Παναγία Θεοτόκος, γεννήθηκε απ ό γονείς γηραιούς, τον Ιωακείμ και την Άννα, που είχαν παρακαλέσει με πολύ πόνο τον Θεό να τους δώσει ένα τέκνο και να το αφιερώσουν στο Ναό Του. Πραγματικά, αυτό και έκαναν. Οταν δηλαδή η Μαρία έγινε τριών ετών την έφεραν οι ίδιοι οι γονείς της στο Ναό και την παρέδωσαν στα χέρια του Ζαχαρία του ιερέα. Αυτός την αγκάλιασε, την ευλόγησε και είπε: «Εμεγάλυνε ο Κύριος το ονομά σου σε όλες τις γενεές. Με σένα θα ευλογηθούν τα έθνη και ο Κύριος θα λυτρώση τους υιούς του Ισραήλ». Και ανέβασε την τριετή Μαρία στο εσωτερικό του θυσιαστηρίου, όπου ο Θεός την χαρίτωσε. Και ευφράνθηκε η Παναγία και με αγαλλίαση ψυχής εσκίρτησε και όλοι πνευματικά πανηγύρισαν που έμεινε στο Ναό τον Άγιο, για να αγιασθεί και να γίνει αργότερα η Μητέρα του ίδιου του Θεού.

ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Στην εικονογράφηση του γεγονότος των Εισοδίων της Θεοτόκου, βλέπουμε, στο κέντρο την Παναγία σαν μικρό τριετές κοράσιον, που όμως έχει όλη την ιερότητα της μέλλουσας Μητέρας του Θεού. Ο ιερέας Ζαχαρίας ο μετέπειτα πατέρας του Προδρόμου, έχει ακουμπήσει ευλαβικά και στοργικά το χέρι του επάνω στην κεφαλή της. Την ευλογεί και την υποδέχεται στα άγια των αγίων, φορώντας ενδύματα λειτουργικά και διακριτικό της ιερωσύνης στην κεφαλή του. Η Παναγία στέκει με ιερή σιγή απέναντί του έχει τα χέρια της σε στάση ευλαβική και συγχρόνως κινητική απέναντί του, που δηλώνει την προθυμία και την χαρά της προσελεύσεώς της στον Ναό του Κυρίου. Αυτό είναι το σχέδιο και το θέλημα του Θεού και η προαιώνια βουλή του για την σωτηρία των ανθρώπων.

Το ίδιο ευλαβικά και με ιερή συγκίνηση εικονίζονται και οι γέροντες γονείς της Ιωακείμ και Άννα. Την παραδίδουν στα χέρια του Ζαχαρία με μια κίνηση πολύ εκφραστική, που δηλώνει την προθυμία τους να εκπληρώσουν την υπόσχεσή τους στο Θεό και να του αφιερώσουν το μονάκριβο παιδί τους, που το απέκτησαν μετά από πολλών χρόνων προσευχή και νηστεία και σε γήρας προχωρημένο. Όμως η αγάπη στο Θεό επισκιάζει τα σπλάχνα της στοργής της ανθρώπινης φύσης. Έχουν στραμμένα τα βλέμματά τους στην παιδίσκη τους Μαρία, προσέχοντάς την με πολύ συγκίνηση.

Πίσω τους βλέπουμε πολλές νεάνιδες, να κρατούν λαμπάδες αναμμένες και να προπέμπουν την Παναγία οδηγώντας την στο Ιερό, όπου έμεινε σαν περιστερά ηγιασμένη και έγινε η λαμπάδα του Θεού, η κατοικία Του, ο ναός Του, το θυσιαστήριο και η λατρεία η ζώσα και καθαρά.

«Ο καθαρώτατος Ναός του Σωτήρος, η πολυτίμητος παστάς και Παρθένος, το ιερόν θησαύρισμα της δόξης του Θεού, σήμερον εισάγεται, εν τω οίκω Κυρίου, την χάριν συνεισάγουσα, την εν Πνεύματι Θείω˙ ην ανυμνούσιν Άγγελοι Θεού˙ Αύτη υπάρχει σκηνή επουράνιος».

Η ΚΑΠΝΙΚΑΡΕΑ
(ΝΑΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ)

Η Καπνικαρέα, το θαυμάσιο αυτό βυζαντινό Ναΐδριο που είναι κτίσμα του 11ου αιώνα, βρίσκεται στο μέσο της οδού Ερμού στην Αθήνα και τιμάται επ' ονόματι των Εισοδίων της Θεοτόκου.

Το αρχικό κτίσμα είναι Ναός σταυροειδής μετά τρούλλου, ο οποίος στηρίζεται σε τέσσεροις κίονες με ρωμαϊκά κιονόκρανα. Στην βόρρεια πλευρά του Ναού μεταγενέστερα προσετέθη Παρεκκλήσιο, τιμώμενο επ' ονόματι της Αγίας Βαρβάρας. Στη δυτική πλευρά του κτίσματος υπάρχει Νάρθηκας, ο οποίος έχει μεταγενέστερη ηλικία από το Παρεκκλήσιο. Από τα τέσσερα ανοίγματα που υπάρχουν δυτικά, τα δύο μεσαία δίλοβα χωρίζονται με κίονες. Στη νότια πλευρά του Νάρθηκα υπάρχει μικρό Πρόστοο που στηρίζεται σε δύο κίονες. Πολλά γλυπτά και επιγραφές έχουν εντοιχισθεί στη δυτική πλευρά του Νάρθηκα και στους τοίχους του Παρεκκλησίου.

Ο Ναός της Παναγίας της Καπνικαρέας είναι χαρακτηριστικό δείγμα κτίσματος σταυρικού τύπου της εποχής του. Η τοιχοποιία του είναι πολύ επιμελημένη, με κανονικές στρώσεις και χρήση άφθονου κονιάματος. Το Πρόστοο που βρίσκεται στη νότια πλευρά, παρουσιάζει μεγάλες αναλογίες, σε σχέση με τις γνωστές της ομάδας των Εκκλησιών της Αργολίδος (Μέρμπακα, Χώνικα, Αγίας Μονής), που χρονολογούνται από τον 12ο αιώνα. Το εσωτερικό του Ναού διακοσμήθηκε με τοιχογραφίες αυστηρού Βυζαντινού τύπου, από τον Φώτιο Κόντογλου.
  

Δεiτε επiσης...

Post
Πολιτισμός Τρίτη 16.04.2024

Σημαντική η συμβολή της Αναπτυξιακής Ηρακλείου στην διατήρηση, ανάδειξη και προβολή της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης (vid)

Η Αναπτυξιακή Ηρακλείου με έργα, δράσεις, εκδηλώσεις και προγράμματα συμβάλλει στην διατήρηση, ανάδειξη και προβολή της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης, τόνισε ιδιαίτερα σε ομιλία της στην δ

Post
Πολιτισμός Δευτέρα 15.04.2024

Γιώργος Αγριμανάκης: Η Μεγάλη κληρονομιά του άυλου αλλά και υλικού πολιτισμού μας αποτελούν την διαφορετικότητα μας σε όλο τον κόσμο (vid)

Ο αντιδήμαρχος οικονομικών του Δήμου Ηρακλείου κ. Γιώργος Αγριμανάκης τονίζει σε δήλωση του στο Press Office Online (poo.gr) πόσο σημαντικές είναι τέτοιες πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν την μεγάλη κληρ

Post
Πολιτισμός Κυριακή 14.04.2024

Σταύρος Αρναουτάκης: «Ο Βενιζέλος πετύχαινε πάντοτε να συνδυάζει τον ρεαλισμό με το όραμα, στην κατάλληλη αναλογία»

«Ο Βενιζέλος πετύχαινε πάντοτε να συνδυάζει στην κατάλληλη αναλογία τον ρεα-λισμό με το όραμα», τόνισε σήμερα ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτά-κης μιλώντας στην επετειακή εκδήλωση

Post
Πολιτισμός Κυριακή 14.04.2024

Χάρης Ροδιτάκης: Ταυτότητα, τουρισμός, πολιτισμός, σηματοδοτεί για εμάς έναν νέο αναπτυ-ξιακό άξονα

Την ικανοποίηση του για την συμμετοχή και επιτυχία της διημερίδας για την «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά εξέφρασε σε δήλωση του στο Press Office Online (poo.gr) o Πρόεδρος Δ/Σ «Εκπαιδευτι-κή

Post
Πολιτισμός Σάββατο 13.04.2024

Έλενα Μπαζίνη: Μια πολλή σημαντική προσπάθεια από την Περιφέρεια Κρήτης και τον Πλοηγό (vid)

Η κ. Έλενα Μπαζίνη εκ μέρους της διεύθυνσης νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού τονίζει σε δήλωση της στο Press Of-fice Online (poo.gr) πόσο σημαντικές είναι οι δράσεις όπως η

Post
Πολιτισμός Παρασκευή 12.04.2024

Γιώργος Μαρινάκης: Σε μια εποχή που δυστυχώς πρωταγωνιστεί η ύλη χρειάζεται να προστατεύουμε και τα άυλα αγαθά

Τον σημαντικό ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη διαφύλαξη, διατήρηση και αξιοποίηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Κρήτης τόνισε σε δήλωση του στο Press Office Online (poo.gr) ο πρόεδρος της