Image
Τετάρτη 08 Φεβρουαρίου 2023 15:48 Άρθρα
 

Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα

Την υλοποίηση πρότυπου και πρωτότυπου εκπαιδευτικού προγράμματος διδασκαλίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δρομολογεί η Αμερικανική Γεωργική Σχολή. Σκοπός του είναι οι μαθητές που ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους στα σχολεία της ΑΓΣ να γνωρίζουν τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, την ιστορία θέσπισής τους, να δρουν για την υπεράσπισή τους και να είναι ενεργοί πολίτες.
Παράλληλα, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, επιθυμία της ΑΓΣ είναι να καταστεί κόμβος για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα (τόσο της Ελλάδας, όσο και του εξωτερικού) διαθέτοντας σενάρια μαθήματος, εκπαιδευτικό υλικό, διδακτικές πρακτικές, μαθητικές εργασίες κ.ά. Βασικό πλεονέκτημα για την υλοποίηση του προγράμματος είναι το γεγονός ότι στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή λειτουργούν σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Αυτό σημαίνει πως οτιδήποτε σχεδιάζεται ή/και θα προτείνεται, θα εφαρμόζεται πιλοτικά στα σχολεία, θα αξιολογείται από την κοινότητα, θα επανασχεδιάζεται εάν χρειάζεται και στη συνέχεια θα διαχέεται στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Για την υλοποίηση του προγράμματος 61 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων (Παιδικός Σταθμός έως Λύκεια) παρακολούθησαν ειδικά σεμινάρια κατάρτισης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα από τη διδάκτορα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος, Ξένια Ελευθερίου και τον επίκουρο καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ και επιστημονικό σύμβουλο του προγράμματος, Δημήτρη Γουλή.
Το πεδίο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων είναι μια σύνθετη, αλλά θεμελιώδης προτεραιότητα για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα. Περιλαμβάνει την ιστορία της ιδέας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τις θεσμικές διαστάσεις και την εφαρμογή τους, καθώς και τη φιλοσοφία και την κουλτούρα, που κομίζουν, ενώ παράλληλα, εμπεριέχει μια παιδαγωγική και παρακινητική διάσταση, που αφορά την κατανόηση και την υπεράσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Την πρώτη χρονιά υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος θα δοθεί έμφαση στο Ολοκαύτωμα, το οποίο αποτελεί μια πολύ σημαντική θεματική ενότητα στην εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Μέσα από τη διδασκαλία του προγράμματος οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΑΓΣ:
• γνωρίζουν τους ιστορικούς, κοινωνικούς, θρησκευτικούς, πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες που οδήγησαν στο Ολοκαύτωμα.
• διερευνούν τα θεμελιώδη και γι’ αυτό οικουμενικά ηθικά ζητήματα, που προέκυψαν για τους ανθρώπους εκείνης της εποχής και αφορούν και τους πολίτες του σήμερα.
• κατανοούν τις ρίζες και τις συνέπειες της προκατάληψης, του ρατσισμού και της δημιουργίας στερεοτύπων αλλά και διερευνούν τους κινδύνους της σιωπής, της απάθειας και της αδιαφορίας μπροστά στην καταπίεση των άλλων.
• ωθούνται να στοχαστούν για τη χρήση και κατάχρηση της εξουσίας αλλά και για τον ρόλο και τις ευθύνες των ατόμων, των οργανώσεων και των εθνών, όταν αντιμετωπίζουν την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
• αντιλαμβάνονται την αξία του πλουραλισμού και της διαφορετικότητας σε μια ανοιχτή κοινωνία.
• μπορούν να κατανοήσουν την ευθύνη των πολιτών για την αποτροπή μιας γενοκτονίας, αλλά και τα στάδια που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυτήν.
Να σημειωθεί ότι ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τριετής και η διάχυση του στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα θα πραγματοποιηθεί μετά το τρίτο έτος από την εφαρμογή του.
Για την πρώτη χρονιά, οι στόχοι του προγράμματος είναι:
 Εκπαίδευση/επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Οι συμμετέχοντες μαθαίνουν για τους στόχους του προγράμματος και έρχονται σε επαφή τόσο με το ιστορικό πλαίσιο όσο και με τις παιδαγωγικές αντιλήψεις για τη διδασκαλία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσω του Ολοκαυτώματος, με υλικό κατάλληλο για τις ηλικίες των παιδιών, στα οποία απευθύνονται. Επίσκεψη των εκπαιδευτικών στο Άουσβιτς/Μπιρκενάου. Πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού
 Οι εκπαιδευτικοί, σε συνεργασία με τους υπεύθυνους του προγράμματος, εφαρμόζουν στην τάξη τους το πρόγραμμα. Το παραγόμενο υλικό (έντυπο, ψηφιακό ή και οπτικοακουστικό), αφού εκτιμηθεί και αξιολογηθεί, δημιουργεί την πρώτη βάση δεδομένων του προγράμματος.
 ιστορικοί περίπατοι στην πόλη, επίσκεψη στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης και μελέτη του αρχειακού υλικού της Σχολής.
 δημιουργία ιστοσελίδας, η οποία θα αποσκοπεί στη διάχυση του προγράμματος και την ενημέρωση της ευρύτερης κοινότητας του σχολείου.
Οι δραστηριότητες θα συντονίζονται μέσω της δημιουργίας ενός φόρουμ των εκπαιδευτικών για το Ολοκαύτωμα, καθώς και μέσω βιντεο-διασκέψεων, οι οποίες ενθαρρύνουν έναν επαγγελματικό διάλογο.

Δεiτε επiσης...

Post
Άρθρα Τρίτη 16.04.2024

Δικαιοσύνη μπανανίας

Του Ναπολέων Λιναρδάτου Αν θέλεις να μετατρέψεις το σύνταγμα και τους νόμους σ’ ένα ευρετήριο γελοίων προφάσεων προς όφελος των κυβερνώντων, δεν έχεις παρά να παρακολουθήσεις τα έργα και τις

Post
Άρθρα Δευτέρα 15.04.2024

Η γαλλική οινοποιία δεν θέλει να χάσει την ευκαιρία του νόμου Egalim 4

Τώρα που αναγνωρίζεται ως εργαλείο για την αποτίμηση των τιμών του χύμα κρασιού, η εξέλιξη του νόμου Egalim, κινητοποιεί πλήρως τη διεπαγγελματική του Μπορντό και του Ροδανού με την υποστήριξη του CNI

Post
Άρθρα Δευτέρα 08.04.2024

Θερινό Σχολείο: Φυσικές, Βιολογικές και Ανθρωπογενείς Καταστροφές & Τεχνικά έργα

Οι φυσικές καταστροφές συμβαίνουν από την απαρχή της Γης. Ακόμη και η ίδια η Γη είναι αποτέλεσμα κάποιου βίαιου φυσικού καταστροφικού γεγονότος. Όμως, αν κοιτάξουμε στην σύγχρονη ιστορία, βασικοί παρά

Post
Άρθρα Παρασκευή 05.04.2024

Γρηγόριος Ε Πατριάρχης - Άγιος και Εθνομάρτυρας

Του Μυργιώτη Παναγιώτη (Μαθηματικός) Κατά την επανάσταση του 1821 σύμπας ο Ελληνικός Λαός ξεσηκώθηκε και πολέμησε για την του Χριστού πίστη και της πατρίδος την ελευθερία. Μεγάλη η συμμετοχή της Εκ

Post
Άρθρα Δευτέρα 01.04.2024

Η Κίνα αναστέλλει τους τιμωρητικούς δασμούς στα αυστραλιανά κρασιά

Από τις 29/3/2024, η Αυστραλία δεν θα υπόκειται πλέον σε τιμωρητικούς δασμούς στα κρασιά της στην κινεζική αγορά, οι οποίοι τα επιβάρυναν έως και 218% και ίσχυαν για περισσότερα από τρία χρόνια. &

Post
Άρθρα Πέμπτη 28.03.2024

Πώς να διαβάζεις τους άλλους παρατηρώντας μόνο τις κινήσεις τους

Η γλώσσα του σώματος μπορεί να σου προσφέρει ένα μυστικό πλεονέκτημα. Να αποκρυπτογραφεί πολλά για το άτομο που έχεις απέναντι σου. Είναι ένας τρόπος για να μάθεις να «διαβάζεις» τους άλλο