Image
Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025 21:10 Άρθρα
 

Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων: H άμυνα των καταναλωτών στις διαφημιστικές κλήσεις

Προσωπικά δεδομένα θεωρούνται τα στοιχεία αναγνώρισης ενός ατόμου όπως για παράδειγμα το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, ο τηλεφωνικός αριθμός και πολλά ακόμα. Η παραβίαση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αφορά την τυχαία, παράνομη ή µη εξουσιοδοτημένη διάδοση ή/ και αποθήκευση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Μία ενοχλητική διαφημιστική πρακτική, που ταλαιπωρεί χιλιάδες καταναλωτές, είναι η μη ζητηθείσες κλήσεις που γίνονται για τη διαφημιστική προώθηση προϊόντων. Οι κλήσεις αυτές μπορεί να είναι συνεχόμενες, να έχουν μεγάλη διάρκεια, να είναι φορτικές και, τελικά, να απασχολούν χωρίς λόγο τον καταναλωτή που δεν θέλει και δεν ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το προωθούμενο προϊόν.

Τί προβλέπει ο νόμος και ποιος είναι ο τρόπος αντίδρασης των καταναλωτών;

Το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι:

Η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο, αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς.
Δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με ανθρώπινη παρέμβαση (κλήσεων) για τους ανωτέρω σκοπούς, εφόσον ο συνδρομητής έχει δηλώσει προς τον φορέα παροχής της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας, ότι δεν επιθυμεί γενικώς να δέχεται τέτοιες κλήσεις. Ο φορέας υποχρεούται να καταχωρίζει δωρεάν τις δηλώσεις αυτές σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών, ο οποίος είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου».
Από το 2011, οι τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για τους ανωτέρω σκοπούς, επιτρέπονται, εκτός αν ο καλούμενος έχει δηλώσει ότι δεν τις επιθυμεί. Οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνουν τις αντιρρήσεις τους, όσον αφορά την επεξεργασία των δεδομένων τους, είτε ειδικά, απευθείας στον διαφημιζόμενο, ασκώντας το δικαίωμα αντίρρησης ως προς την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων είτε γενικά, μέσω της εγγραφής τους στον ειδικό κατάλογο συνδρομητών του παρόχου.

Ο νόμος προβλέπει τη δημιουργία σε κάθε πάροχο υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών Μητρώου, στο οποίο κάθε ενδιαφερόμενος δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνει τηλεφωνικές κλήσεις για απευθείας εμπορική προώθηση.

Ο κάθε πάροχος , δηλαδή, φέρει την υποχρέωση να τηρεί Δημόσιο Μητρώο που επιτελεί έναν δημόσιο σκοπό και στο οποίο έχει πρόσβαση όποιος ενδιαφέρεται να το χρησιμοποιήσει για απευθείας εμπορική προώθηση. Οι διαφημιζόμενοι οφείλουν να λαμβάνουν από όλους τους παρόχους επικαιροποιημένα αντίγραφα των Μητρώων του άρθρου 11 ν. 3471/2006 και να εξασφαλίζουν ότι έχουν διαθέσιμες τις δηλώσεις των συνδρομητών που έχουν πραγματοποιηθεί έως τριάντα ημέρες πριν από την πραγματοποίηση της τηλεφωνικής κλήσης.

Τέλος, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 14 ν. 3471/2006

Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που, κατά παράβαση του νόμου αυτού, προκαλεί περιουσιακή βλάβη υποχρεούται σε πλήρη αποζημίωση. Αν προκάλεσε ηθική βλάβη, υποχρεούται σε χρηματική ικανοποίηση.
Η χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης για παράβαση του παρόντος νόμου ορίζεται, κατ` ελάχιστο, στο ποσό δέκα χιλιάδων (10.000,00) ευρώ, εκτός αν ζητηθεί από τον ενάγοντα μικρότερο ποσό. Η χρηματική ικανοποίηση επιδικάζεται ανεξάρτητα από την αιτούμενη αποζημίωση για περιουσιακή βλάβη».
Επομένως, η ένταξη στο μητρώο του άρθρου 11 Ν.3471/2006, είναι η αποτελεσματικότερη άμυνα του καταναλωτή, έτσι ώστε να σταματήσει να δέχεται διαφημιστικές κλήσεις στο τηλέφωνό του, ενώ απειλείται και η καταδίκη των υπαιτίων σε χρηματική του ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Οι καταναλωτές είτε σε κατάστημα είτε σε τηλέφωνο εξυπηρέτησης του παρόχου τους, μπορούν να δουν και να ακολουθήσουν τη διαδικασία για την εγγραφή τους στο μητρώο του άρθρ. 11 Ν. 3471/2006

Καλούνται όσοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν προβλήματα με τηλεφωνικές οχλήσεις διαφημιστικής προώθησης προϊόντων, να επικοινωνούν με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.

On line φόρμα υποβολής καταγγελίας: https://eeke.gr/epikinonia/kataggelies/
e-mail: info@eeke.gr
Τel :210-8817730
Web: www.eeke.gr
fb: www.facebook.com/enosikatanaloton/

Δεiτε επiσης...

Post
Άρθρα Σάββατο 08.11.2025

Το μέλλον της εργασίας πρέπει να είναι ανθρώπινο

Την προηγούμενη Πέμπτη 30/10 είχα τη χαρά να συμμετάσχω στο Skill Up Forum, που διοργάνωσαν οι linq και το Envolve Entrepreneurship, σε ένα panel με θέμα «Ανάπτυξη δεξιοτήτων, συν-διαμόρφωση πολ

Post
Άρθρα Σάββατο 25.10.2025

Η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ για τη Νησιωτική Πολιτική

Το πρώτο ξενοδοχείο φτιάχτηκε με την ίδρυση του ελληνικού κράτους, το 1828. Το 1929 δημιουργήθηκε ο ΕΟΤ, το 1930 μία πρώτη σχολή ξενοδόχων και ο πρώτος οδηγός των λίγων ξενοδοχείων της χώρας, ενώ λίγο

Post
Άρθρα Πέμπτη 23.10.2025

10 εκατομμύρια ευρώ για συνεταιριστικά οινοποιεία για την αποφυγή «διάλυσης ή, χειρότερα, εκκαθαρίσεων»

Τα συμπεράσματα του ελέγχου που διεξήγαγε η CGAAER αναμένονται στα τέλη Οκτωβρίου, μετά από διαβούλευση με ενδιαφερόμενους φορείς στον συνεταιριστικό κόσμο. Η αποδέσμευση των 10 εκατομμυρίων ευρώ που

Post
Άρθρα Τρίτη 21.10.2025

Ο ΠΟΥ δεν εξοστρακίζει το κρασί: "Είμαστε μέρος της λύσης, όχι του προβλήματος"

Στα τέλη Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη, η πολιτική διακήρυξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την πρόληψη και τον έλεγχο των μη μεταδοτικών ασθενειών έκανε ένα αποφασιστικό βήμα, υποστηρίζοντας μια πρ

Post
Άρθρα Τρίτη 14.10.2025

Πολιτική ημερήσια ανάλυση Τύπου

Το στίγμα της ημέρας με τα μάτια του strategyonline.gr κινείται ανάμεσα σε εξωστρέφεια και θεσμική ένταση. Στο διεθνές πεδίο, η παρουσία Μητσοτάκη στη Μέση Ανατολή συνδέει την Ελλάδα με έναν νέο άξονα

Post
Άρθρα Δευτέρα 13.10.2025

Άγιος Λογγίνος ο εκατόνταρχος Ομολογητής και Μάρτυρας του Χριστού.

ΤουΜυργιώτη Παναγιώτη (Μαθηματικός) Καθημερινά γίνονται θαυμάσια πράγματα, τα οποία ή παραβλέπουμε ή προσπαθούμε να τα ερμηνεύσουμε με την περιορισμένη ανθρώπινη λογική. Με τον ορθολογισμό της ανθρώπ