Image
Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023 17:51 Υγεία
 

Καφές: Είναι επικίνδυνες οι ταχυπαλμίες που προκαλεί;

Είναι επικίνδυνες οι ταχυπαλμίες που προκαλεί ο καφές; Επηρεάζει η κατανάλωσή του τον ύπνο μας; Μήπως μπορεί να μας κάνει πιο δραστήριους σωματικά; Στα παραπάνω ερωτήματα απαντάει πρόσφατη έρευνα που εξετάζει σχολαστικά τις επιδράσεις του καφέ στον οργανισμό μας.

Όσοι αγαπούν τον καφέ και τον θεωρούν όχι μόνο ένα διεγερτικό που τους κρατάει σε εγρήγορση κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και μια πράξη αυτοφροντίδας, ίσως έχουν αναρωτηθεί αν αυτή η συνήθεια τελικά βλάπτει ή ωφελεί. Η απορία είναι εν μέρει δικαιολογημένη, αφού οι επιστήμονες φαίνεται να μην έχουν καταλήξει σε ένα γενικό πόρισμα.

Τα ερωτήματα είναι πολλά και μπορεί να απασχολούν ακόμα και κι εκείνους που πίνουν μόνο ένα καφεδάκι την ημέρα. Πρέπει τελικά να πίνουμε καφέ κι αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις; Τι επιπτώσεις έχει ο καφές με άδειο στομάχι; Πόση ποσότητα κάνει καλό στην καρδιά; Πειράζει να βάζουμε γάλα;

Η αλήθεια είναι ότι αρκετές μελέτες για τον καφέ έχουν καταλήξει σε διαφορετικά συμπεράσματα σχετικά με τις επιδράσεις του στην υγεία μας. Μια νέα έρευνα, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό The New England Journal of Medicine, έρχεται να προστεθεί στις προηγούμενες και να μας δώσει κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για την κατανάλωση καφέ. Θετικά, αλλά και αρνητικά.

Πώς πραγματοποιήθηκε η έρευνα
Για να αποκτήσουν μια σαφή εικόνα των επιπτώσεων του καφέ στην υγεία, ερευνητές επέλεξαν 100 υγιείς άνδρες και γυναίκες στο Σαν Φρανσίσκο και τους έδωσαν συνεχείς μετρητές γλυκόζης και συσκευές ηλεκτροκαρδιογραφήματος που παρακολουθούσαν τους καρδιακούς ρυθμούς τους όλο το εικοσιτετράωρο για 14 ημέρες.

Κάθε ένας από τους συμμετέχοντες ακολούθησε ένα αυστηρό πρόγραμμα κατανάλωσης καφέ. Οι οδηγίες που τους δόθηκαν ήταν να πίνουν όση ποσότητα καφέ (με καφεΐνη) ήθελαν για δύο ημέρες, στη συνέχεια να απέχουν για δύο ημέρες και να επαναλάβουν αυτό το μοτίβο για δύο εβδομάδες. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να πατούν ένα κουμπί στις συσκευές παρακολούθησης καρδιακών παλμών που τους είχαν δοθεί κάθε φορά που έπιναν ένα φλιτζάνι για να καταγραφεί η πρόσληψη σε πραγματικό χρόνο.

Για να διασφαλίσουν ότι οι συμμετέχοντες ακολουθούσαν τις οδηγίες, οι ερευνητές τους έστελναν καθημερινά υπενθυμίσεις και τους αποζημίωναν ακόμη και για τους καφέδες που αγόραζαν απ' έξω. Επίσης, χρησιμοποίησαν μια μορφή εικονικής παρακολούθησης που ονομάζεται «geofencing» για την παρακολούθηση των επισκέψεών τους σε καφετέριες.

Στα καλά νέα, η κατανάλωση καφέ αυξάνει τη σωματική δραστηριότητα
Η έρευνα έδειξε ότι ο καφές έχει εντυπωσιακές επιδράσεις στα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας. Ειδικότερα, αναγκάζει τους ανθρώπους να κινούνται περισσότερο, κάνοντας, κατά μέσο όρο, 1.000 επιπλέον βήματα την ημέρα, στοιχείο που μπορεί να εξηγεί γιατί η κατανάλωση καφέ συνδέεται εδώ και καιρό με την καλύτερη υγεία, αφού η άσκηση συμβάλλει σε αυτή. Μάλιστα, οι ειδικοί θεωρούν ότι η πραγματοποίηση επιπλέον 1.000 βημάτων την ημέρα σχετίζεται με μείωση της θνησιμότητας κατά 6% έως 15%.

O Gregory M. Marcus, συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής ιατρικής στο τμήμα καρδιολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο, δήλωσε ότι δεν είναι σαφές γιατί οι άνθρωποι περπάτησαν 1.000 βήματα επιπλέον τις ημέρες που έπιναν καφέ, όμως είναι πιθανό να είχαν περισσότερη ενέργεια και κίνητρο. Ωστόσο, όπως τόνισε ο ερευνητής, «αυτή είναι μια κλινικά σημαντική διαφορά στη σωματική δραστηριότητα που μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες θετικές επιπτώσεις».

Στα άσχημα νέα, ο καφές στερεί ύπνο από τους ανθρώπους
Από την άλλη πλευρά, η έρευνα έδειξε η κατανάλωση καφέ είχε αρνητικές επιδράσεις στον ύπνο των συμμετεχόντων. Οι άνθρωποι έχαναν περίπου 36 λεπτά νυχτερινού ύπνου τις ημέρες που έπιναν καφέ, και όσο μεγαλύτερη κατανάλωση έκαναν, τόσο λιγότερο κοιμούνταν. Για την ακρίβεια, κοιμούνταν περίπου 7,2 ώρες τη νύχτα τις ημέρες που απέφευγαν τον καφέ και 6,6 ώρες τις ημέρες που έπιναν καφέ.

Στην περίπτωση αυτή, η γενετική φαίνεται να παίζει κάποιο ρόλο. Οι άνθρωποι που φέρουν γενετικές παραλλαγές που τους καθιστούν «αργούς μεταβολιστές» της καφεΐνης είχαν μεγαλύτερη μείωση του ύπνου τους όταν έπιναν καφέ σε σύγκριση με τους «γρήγορους μεταβολιστές», ενδεχομένως επειδή η καφεΐνη παραμένει στον οργανισμό τους περισσότερο.

Είναι επικίνδυνες οι ταχυπαλμίες που προκαλεί ο καφές;
Η έρευνα εξέτασε επίσης την επίδραση του καφέ στους καρδιακούς παλμούς και διαπίστωσε ότι σε υγιείς άνδρες και γυναίκες, ο καφές δεν προκάλεσε έναν κοινό τύπο παλμών, γνωστών ως «πρόωρες κολπικές συσπάσεις» (PAC), αλλά η κατανάλωσή του μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση ενός άλλου τύπου παλμών, τις έκτακτες κοιλιακές συστολές (PVC). Αυτοί οι επιπλέον ή ακανόνιστοι καρδιακοί παλμοί είναι αρκετά συνηθισμένοι και καλοήθεις. Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι τους βιώνουν περιστασιακά, και ενώ μπορεί να είναι εκνευριστικοί, οι περισσότεροι ειδικοί λένε ότι συνήθως δεν αποτελούν λόγο ανησυχίας για υγιείς ανθρώπους.

Ο Amit Khera, καρδιολόγος που δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε στην Washington Post ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα πρέπει να ανησυχούν για το ενδεχόμενο ο καφές να προκαλέσει ταχυπαλμία, επειδή σε υγιείς ενήλικες δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι είναι επικίνδυνη. Αλλά προειδοποίησε ότι τα ευρήματα δεν ισχύουν απαραίτητα για τα άτομα με καρδιακές παθήσεις.

Συμπερασματικά…
Συνολικά, τα ευρήματα καθιστούν σαφές ότι οι επιπτώσεις του καφέ στην υγεία είναι πολύπλοκες. Οι ειδικοί καταλήγουν στο ότι ο καφές επιδρά διαφορετικά σε διαφορετικούς ανθρώπους ενώ δεν υπάρχει μία συνταγή ή σύσταση που να ταιριάζει σε όλους. «Η πραγματικότητα είναι ότι ο καφές δεν είναι μόνο καλός ή μόνο κακός – έχει διαφορετικές επιδράσεις», δήλωσε ο καθηγητής M. Marcus.

«Σε γενικές γραμμές, η μελέτη αυτή υποδηλώνει ότι η κατανάλωση καφέ είναι σχεδόν σίγουρα γενικά ασφαλής. Αλλά οι άνθρωποι θα πρέπει να αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν αυτές οι πραγματικές και μετρήσιμες φυσιολογικές επιδράσεις που θα μπορούσαν – ανάλογα με το άτομο να είναι επιβλαβείς ή χρήσιμες», πρόσθεσε.

πηγή: ow.gr

Δεiτε επiσης...

Post
Υγεία Σάββατο 02.03.2024

5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε αν παίρνετε συμπληρώματα διατροφής

Τι θα γινόταν αν μπορούσατε να πάρετε ένα χάπι και ξαφνικά να αποκτήσετε περισσότερη ενέργεια, καλύτερο δέρμα και πιο υγιή καρδιά; Αυτή είναι η υπόσχεση που που δίνουν τα συμπληρώματα διατροφής που βρ

Post
Υγεία Σάββατο 02.03.2024

Νυχτερινή υπερφαγία: Τι είναι και πώς θα την αντιμετωπίσουμε

Ο ηθοποιός Ιωάννης Απέργης και η Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Δήμητρα Φραγκούλη μίλησαν στο «Όλα για τη Ζωή μας» και στον Μιχάλη Κεφαλογιάννη για τη νυχτερινή υπερφαγία. Το σύνδρο

Post
Υγεία Παρασκευή 01.03.2024

Ποια είναι η καλύτερη ώρα να πάρουμε μαγνήσιο; Τι λένε οι ειδικοί και πόσο χρειαζομαστε

Παρόλο που το μαγνήσιο είναι πολύ σημαντικό για τον οργανισμό μας δεν λαμβάνουν όλοι το επίπεδο μαγνησίου που χρειάζονται. Η παραπάνω διαπίστωση το καθιστά ένα συμπλήρωμα που πρέπει να έχετε στα υπόψ

Post
Υγεία Παρασκευή 01.03.2024

Τετραπλασιάστηκαν τα παχύσαρκα παιδιά και έφηβοι μέσα σε 30 χρόνια παγκοσμίως

Ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ο συνολικός αριθμός των ατόμων παγκοσμίως που θεωρούνται παχύσαρκα. Αυτό προέκυψε από μία παγκόσμια ανάλυση που δημοσιεύτηκε στο The Lancet, η οποία έδειξε ότι το ποσοστ

Post
Υγεία Παρασκευή 01.03.2024

Τι κάνει η καφεΐνη στον πονοκέφαλο

Οι περισσότεροι Έλληνες λατρεύουμε τον καφέ χειμώνα-καλοκαίρι. Πολλοί, δε, αδυνατούν να ξεκινήσουν την μέρα τους αν δεν πάρουν ενέργεια από την καφεΐνη. Τι γίνεται όμως αν έχετε πονοκέφαλο; Βοηθάει η

Post
Υγεία Πέμπτη 29.02.2024

Πώς συνδέεται ο πονοκέφαλος με το ηλεκτρονικό τσιγάρο και τα ακανόνιστα γεύματα

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό τεύχος του ιατρικού περιοδικού της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας «Neurology» αναφέρει ότι τα ακανόνιστα γεύματα, όπως η παράλειψη