Image
Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024 14:18 Ευρώπη
 

Η Ελλάδα πρέπει να αναλάβει επείγουσα δράση για να επιτύχει τους στόχους της πράσινης αυτοκίνησης

Η πανευρωπαϊκή έκθεση της RSM, State of Play: Sustainable Automobility in Europe που αφορά την αξιολόγηση της μετάβασης στην πράσινη αυτοκίνηση συμπεραίνει ότι πάνω από το ένα τέταρτο των χωρών-μελών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, κινδυνεύουν να μην επιτύχουν βασικούς στόχους που αφορούν την πράσινη αυτοκίνηση.

Ο δρόμος της Ελλάδας προς τη πράσινη αυτοκίνηση

Ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, η έκθεση κάνει ιδιαίτερη μνεία στις μεταρρυθμίσεις αλλά και τη χρηματοδότηση που προσφέρει για το σκοπό αυτό το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με δεδομένο ότι η χώρα έχει έναν από τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων και φορτηγών στην Ευρώπη - κατά μέσο όρο 16 ετών. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μόνο το 0,22% όλων των οχημάτων στην Ελλάδα είναι πλήρως ηλεκτρικά ενώ περίπου ένα στα 10 νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το πρώτο πεντάμηνο του 2023 στην Ελλάδα ήταν είτε πλήρως ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά.

Όπως αναφέρει η έρευνα, η Ελλάδα κάνει βήματα προόδου στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, αν και κατατάσσεται στην 17η θέση μεταξύ 22 ευρωπαϊκών χωρών. Ως θετικό στοιχείο αναγνωρίζεται η έναρξη του προγράμματος "Κινούμαι ηλεκτρικά" το 2020, το οποίο θα διαρκέσει έως το 2024 και αποσκοπεί στην ενίσχυση της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων και των υποδομών φόρτισης μέσω διαφόρων κινήτρων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει αξιοσημείωτη αύξηση του μεριδίου αγοράς των plug-in υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV), το οποίο αυξήθηκε από 0,5% το 2019 σε 2,6% το 2020.

Όπως αναφέρει η έρευνα, η επέκταση των δημόσιων υποδομών φόρτισης και η πανελλήνια κάλυψη είναι ουσιαστικής σημασίας για την αύξηση της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα. Η προσέγγιση αυτή αποσκοπεί στη διευκόλυνση της ευκολότερης μετακίνησης των ηλεκτρικών οχημάτων εντός και εκτός των αστικών κέντρων. Επιπλέον, είναι ζωτικής σημασίας τα κίνητρα να λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση στα οφέλη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε διάφορα τμήματα του πληθυσμού. Αυτή η διαφοροποιημένη προσέγγιση είναι απαραίτητη για την πρόληψη των ανισοτήτων και την ευθυγράμμιση με τις διαφορετικές προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών.

Όσον αφορά το μέλλον, η αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα προβλέπεται να φτάσει σε σημαντικά ορόσημα. Μέχρι το 2024, ο τζίρος της αγοράς εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 361,2 εκατομμύρια δολάρια, με αναμενόμενο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10,69% μέχρι το 2028. Η ανάπτυξη θα κλιμακώσει δυνητικά τον όγκο της αγοράς σε 542,3 εκατ. δολάρια, που μεταφράζεται σε 15.440 μονάδες οχημάτων που θα πωληθούν έως το 2028.

Όπως καταλήγει η έρευνα, για να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους της για την ενεργειακή απόδοση έως το 2030, η Ελλάδα αναγνωρίζει την ανάγκη να αξιοποιήσει το δυναμικό του ιδιαίτερα ηλεκτροκίνητου βιομηχανικού της τομέα. Η χώρα βρίσκεται σε προνομιακή θέση για να ενισχύσει τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ιδίως με ανανεώσιμο υδρογόνο, εν αναμονή της διαθεσιμότητας ασφαλούς και οικονομικά βιώσιμου εφοδιασμού.

Τα απαραίτητα βήματα προς τη βιώσιμη αυτοκίνηση

Σημειώνεται ότι οι εξειδικευμένοι σύμβουλοι της RSM πραγματοποίησαν λεπτομερή ανάλυση των πολιτικών, της τεχνολογικής εξέλιξης και της ανάπτυξης των υποδομών κάθε κράτους της ΕΕ σε σχέση με τις απαιτήσεις που προκύπτουν για την επίτευξη της μετάβασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη βιώσιμη αυτοκίνηση. Η πρόοδος κάθε χώρας αξιολογήθηκε σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και τους εμβληματικούς στόχους που περιλάμβαναν τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, την προώθηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών, την υποδομή ηλεκτρικής φόρτισης και τις βιώσιμες αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές.

Ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, προτάσσεται η ανάγκη να δώσει η Χώρα προτεραιότητα στις επενδύσεις στην καινοτομία και στην ανάπτυξη και υλοποίηση πολιτικών. Με τον τρόπο αυτό, θα στηρίξει τη συλλογική επιδίωξη για βιώσιμη αυτοκίνηση και πράσινες μετακινήσεις.

Σε κάθε περίπτωση, μέχρι σήμερα, η Ευρώπη έχει επιδείξει ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη πιο πράσινων υποδομών μεταφορών. Προκειμένου να συνεχίσει να ηγείται και να συμβάλλει αποτελεσματικά στην επίτευξη των κλιματικών στόχων, η πρόοδος πρέπει να είναι ολιστική με τη συμμετοχή κάθε κράτους μέλους. Ως ουσιαστική λύση, θα πρέπει στο δρόμο που έχει μπροστά της η ΕΕ να δίνει προτεραιότητα στους συλλογικούς πόρους, την εμπειρογνωμοσύνη και την αποφασιστικότητα για την επίτευξη ενός μετασχηματιστικού τελικού προορισμού, ενός καθαρότερου, πιο πράσινου και πιο βιώσιμου μέλλοντος για όλους.

Δεiτε επiσης...

Post
Ευρώπη Τετάρτη 04.09.2024

Επείγουσα έκκληση Σάκη Αρναούτογλου προς Κομισιόν: Παρατεταμένη ανομβρία και υδάτινοι πόροι σε κρίσιμο σημείο – Η Ευρώπη πρέπει να δράσει τώρα πριν να είναι αργά

Ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Σάκης Αρναούτογλου, με γραπτή ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναδεικνύει την κρίσιμη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας στην Ελλάδα και ά

Post
Ευρώπη Τρίτη 03.09.2024

Ερώτηση για τις αδικαιολόγητα υψηλές τιμές των πολυεθνικών επιχειρήσεων, κατέθεσε σήμερα στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Ευρωβουλευτής Γιώργος Αυτιάς.

Στην ερώτησή του, ο κ. Αυτιάς υπενθυμίζει την επιστολή που έστειλε τον περασμένο Μάιο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην Πρόεδρο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ζητώντας άμεση παρέμβαση ώστε η ενιαία

Post
Ευρώπη Δευτέρα 02.09.2024

Μανώλης Κεφαλογιάννης: «Άστεγοι, μία κοινωνική μάστιγα στην Ευρωπαϊκή Ένωση»

Ο Μανώλης Κ. Κεφαλογιάννης με ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει αναφορά και ζητά λύσεις για το μείζον κοινωνικό πρόβλημα των αστέγων, ένα κοινωνικό φαινόμενο που εμφανίζει τα τελευταία χρό

Post
Ευρώπη Παρασκευή 30.08.2024

Τι αλλάζει στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια από την 1η Σεπτεμβρίου – Νέος κανόνας για τα υγρά στις χειραποσκευές

Νέους περιορισμούς θέτει η Κομισιόν σε ό,τι αφορά τις χειραποσκευές στα αεροπλάνα. Οι προσωρινές αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 και θα αφορούν τα υγρά τα οποία μεταφέρουν οι επι

Post
Ευρώπη Τετάρτη 28.08.2024

Σάκης Αρναούτογλου προς Κομισιόν: Καμπανάκι για τη ρύπανση των Ευρωπαϊκών Υδάτων από Φαρμακευτικά απόβλητα - Ζητεί Άμεση Παρέμβαση της Κομισιόν.

Με γραπτή Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Σάκης Αρναούτογλου, φέρνει στο προσκήνιο την αυξανόμενη ανησυχία για τη ρύπανση των υδάτινων οικοσυστημάτων της Ευρώπης από φαρ

Post
Ευρώπη Τρίτη 20.08.2024

Ερώτηση των Ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ προς την Κομισιόν για τη χαμηλή απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για την Πολιτική Προστασία και την Κλιματική Κρίση

Οι Ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Γιάννης Μανιάτης, Σάκης Αρναούτογλου και Νίκος Παπανδρέου, κατέθεσαν ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την ανησυχητικά χαμηλή απορρόφηση των κονδυλίων το