22 καίριες ερωτήσεις που είναι καλύτερο να κάνετε στο παιδί σας αντί για «Πώς ήταν το σχολείο;»
Είναι πολύ εύκολο να πέσετε στη ρουτίνα να κάνετε στα παιδιά σας την ίδια ερώτηση μόλις περάσουν την πόρτα, το εντελώς αυθεντικό «Πώς ήταν στο σχολείο;» Σίγουρα, φτάνει στη ρίζα αυτού που πραγματικά θέλετε να μάθετε, αλλά τις περισσότερες φορές, αυτό το ερώτημα δίνει μια ακόμη πιο αυθόρμητη μονοσύλλαβη απάντηση όπως "καλά" ή ακόμα και το τρομακτικό "OK", χωρίς να σας έχει δώσει εικόνα για το τι πραγματικά συνέβη κατά τη διάρκεια της ημέρας του παιδιού σας. Για να συνδεθείτε πραγματικά με τα παιδιά σας και να κατανοήσετε την καθημερινή τους σχολική εμπειρία—εξάλλου, είναι εκτός σπιτιού για 7+ ώρες—είναι έξυπνο να ξανασκεφτείτε την προσέγγισή σας.
Ακολουθεί ένας οδηγός που θα σας βοηθήσει να κάνετε ενδιαφέρουσες ερωτήσεις που (ελπίζουμε) θα ενθαρρύνουν το παιδί σας να ανοιχτεί και να μοιραστεί περισσότερα για όσα είδε, ένιωσε, έκανε και βίωσε στο σχολείο: από τη συμμετοχή σε παιχνίδια στην παιδική χαρά μέχρι την εκμάθηση ενός νέου τραγουδιού στη μουσική. Και παρόλο που είναι δύσκολο να αντισταθείς στο να το αρχίσεις με ερωτήσεις μόλις μπει σπίτι, για καλύτερα αποτελέσματα (και από προσωπική εμπειρία!), ίσως θελήσεις να του δώσεις ένα σνακ και λίγο χώρο για να αναπνεύσει πριν ξεκινήσετε τη συζήτηση.
22 διορατικές ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στο παιδί σας για το σχολείο
Μπορείς να μου δείξεις κάτι που έκανες σήμερα;
Αυτό ενθαρρύνει το παιδί σας να μοιραστεί απτή δουλειά, καλλιεργώντας την υπερηφάνεια για τα επιτεύγματά του.
Τι σε έκανε να γελάσεις σήμερα;
Η εστίαση στο χιούμορ μπορεί να ελαφρύνει τη συζήτηση και να αποκαλύψει την κοινωνική δυναμική για την οποία είστε τόσο περίεργοι.
Αντιμετώπισες κάποιες προκλήσεις σήμερα; Πώς τις αντιμετώπισες;
Η κατανόηση του τι θεωρεί ως προκλήσεις σάς βοηθά να μετρήσετε την ανθεκτικότητά του και τις δεξιότητές του στην επίλυση προβλημάτων – και του διδάσκει επίσης τη δύναμη της επίλυσης προβλημάτων.
Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον πράγμα που έμαθες σήμερα;
Αυτή η ερώτηση μετατοπίζει την εστίαση στη μαθησιακή πτυχή του σχολείου, πυροδοτώντας την περιέργεια και τον προβληματισμό.
Με ποιον κάθισες στο μεσημεριανό γεύμα (ή στα διαλείμματα) και για τι μιλήσατε;
Αυτή η ερώτηση παρέχει πληροφορίες για τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και τις φιλίες του παιδιού σας.
Υπήρξε μια στιγμή σήμερα που ένιωσες περήφανος για τον εαυτό σου;
Η ενθάρρυνση της αυτο-αναγνώρισης των επιτευγμάτων ενισχύει την αυτοπεποίθηση.
Ποιος ήταν ο πιο δύσκολος κανόνας που έπρεπε να ακολουθήσεις σήμερα;
Αυτό μπορεί να αποκαλύψει τις συμπεριφορικές προσδοκίες στην τάξη – και, κυρίως, τα συναισθήματα του παιδιού σας απέναντί τους.
Είχες την ευκαιρία να βοηθήσεις κανέναν σήμερα ή σε βοήθησε κανείς;
Αυτό μπορεί να προωθήσει μια συζήτηση για την καλοσύνη και τη συνεργασία.
Υπάρχει κάτι αύριο για το οποίο ανυπομονείς στο σχολείο;
Εάν το παιδί σας τείνει να βλέπει το σχολείο με αρνητικό πρίσμα, αυτή η ερώτηση βοηθά στον εντοπισμό θετικών πτυχών και μελλοντικών φιλοδοξιών.
Διάβασες ή άκουσες καμία ιστορία σήμερα;
Το να ρωτάτε για αυτά που διαβάζουν ενθαρρύνει την ανταλλαγή απόψεων σχετικά με δραστηριότητες γραμματισμού και τις προτιμήσεις τους για βιβλία.
Ποιο νέο γεγονός έμαθες σήμερα;
Διεγείρει τον ενθουσιασμό για μάθηση και ανταλλαγή γνώσεων.
Σε εξέπληξε κάτι σήμερα στο σχολείο;
Προσπαθήστε επίσης να μοιραστείτε κάτι που εκπλήσσει εσάς στη μέρα σας.
Ποιο ήταν το αγαπημένο σου μέρος της ημέρας;
Ακριβώς όπως η δημιουργία μιας λίστας ευγνωμοσύνης, έτσι και η εστίαση σε θετικές εμπειρίες μπορεί να ανεβάσει τη διάθεσή σας. Δοκιμάστε να μοιραστείτε και τη δική σας.
Είχες κάποιες δύσκολες συζητήσεις σήμερα; Πώς τις χειρίστηκες;
Απευθύνεται στην κοινωνική και συναισθηματική μάθηση και επίλυση συγκρούσεων.
Υπάρχει κάτι που έκανες σήμερα και θα ήθελες να ξανακάνεις;
Προσδιορίζει ευχάριστες και ουσιαστικές δραστηριότητες.
Έμαθες καμία νέα λέξη σήμερα; Τι σημαίνει;
Η ερώτηση για νέες λέξεις ενθαρρύνει τη διεύρυνση του λεξιλογίου και τις γλωσσικές δεξιότητες.
Ποιο ήταν το πιο δημιουργικό πράγμα που έκανες σήμερα;
Υπάρχει επίσης δύναμη στην ανάδειξη της δημιουργικότητας και των καλλιτεχνικών προσπαθειών.
Πώς ένιωσες κατά τη διάρκεια του μαθήματος μαθηματικών/φυσικών/τεχνών σήμερα;
Αυτή η πιο στοχευμένη ερώτηση δίνει πληροφορίες για τις προτιμήσεις του θέματος και τις συναισθηματικές απαντήσεις, ειδικά αν έχει δυσκολευτεί τον τελευταίο καιρό.
Τι ερώτηση έκανες στην τάξη σήμερα;
Αποκτήστε μια αίσθηση του εάν συμμετέχει και νιώθει σίγουρο για να σηκώσει το χέρι του.
Ποιος σε έκανε να χαμογελάσεις σήμερα και γιατί;
Είναι σημαντικό να εστιάζετε στη χαρά.
Τι θα άλλαζες σήμερα αν μπορούσες;
Αν ρωτήσετε αυτό, μπορείτε να σκεφτείτε λίγο την επίλυση προβλημάτων και τη λήψη αποφάσεων.
Πώς βοήθησες τον δάσκαλό σου σήμερα;
Το να είσαι βοηθός ενισχύει την υπευθυνότητα και την ενσυναίσθηση.
Αυτές οι ερωτήσεις έχουν σχεδιαστεί για να ανοίξουν πιο ουσιαστικό διάλογο με το παιδί σας σχετικά με τη σχολική του εμπειρία. Η συζήτηση για τις καλύτερες στιγμές και τις χαμηλές στιγμές μπορεί να σας βοηθήσει να κάνετε σμίκρυνση από την καθημερινότητα για να δείτε την πλήρη εικόνα—και να σας φέρει ως γονέα λίγο περισσότερο. Θυμηθείτε, το κλειδί για μια επιτυχημένη συνομιλία είναι να ακούτε ενεργά και να ανταποκρίνεστε με ενσυναίσθηση, δημιουργώντας έναν ασφαλή χώρο για να μοιραστεί το παιδί σας και να μεγαλώσει.