Image
Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024 15:52 Επιστήμη
 

Μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στο ΕΛΜΕΠΑ και το ΙΑΚΕ

Υπεγράφη την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, Μνημόνιο Συνεργασίας από τον Πρύτανη του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) Καθ. Νίκο Κατσαράκη και την Πρόεδρο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ) Δρ. Ελένη Μαράκη για την εκπόνηση πιλοτικής μελέτης και παρέμβασης σε επιλεγμένα σχολεία Α’βάθμιας & Β’βάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης με θέμα τις Σχολικές Απουσίες.
Βασικός στόχος αυτής της συνεργασίας είναι η δημιουργία «Ομάδας Μελέτης των Σχολικών Απουσιών & Παρέμβασης» για την ανάπτυξη μιας υποστηρικτικής δράσης στη σχολική κοινότητα η οποία θα ενθαρρύνει την προσκόλληση των μαθητών στο σχολείο, αρχής γενομένης από την Περιφέρεια Κρήτης.
Ως προς τη Μελέτη των Σχολικών Απουσιών, οι δύο Συνεργάτες έλαβαν υπόψη αφενός, ότι οι σχολικές απουσίες αποτελούν ένα σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας που επηρεάζει τους νέους σε όλες τις χώρες και αφετέρου τα δεδομένα σύμφωνα με τα οποία:
α) Οι συχνές απουσίες από το σχολείο έχουν συνδεθεί με αρνητικές ακαδημαϊκές επιδόσεις και κοινωνικά προβλήματα, συμπεριφορές διακινδύνευσης, καθώς και με προβλήματα δημόσιας υγείας.
β) Η σχολική απουσία, στη διεθνή βιβλιογραφία, μελετάται ως ένα ζήτημα δημόσιας υγείας και αθέατης εκπαιδευτικής κρίσης.
γ) Η μη προσέλευση του μαθητή στην τάξη του είναι ένα σύνθετο και ποικίλο φαινόμενο με συχνά αλληλένδετα αίτια.
δ) Οι παρεμβάσεις για τη μείωση των απουσιών στο παρελθόν επικεντρώνονταν στη διάκριση των σχολικών απουσιών από τις δικαιολογημένες απουσίες εξ αιτίας της μαθητικής άρνησης (δηλ. του άγχους), να παρακολουθούν το σχολείο.
ε) Η απουσία από το σχολείο είναι συχνά επιζήμια, ακόμη και με την άδεια των γονέων ή των γιατρών και η έμφαση έχει μετατοπιστεί στη μείωση των απουσιών για οποιονδήποτε λόγο, σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατων μελετών.
Η Πιλοτική Μελέτη θα εστιάσει στους παράγοντες που σχετίζονται με υψηλότερο κίνδυνο χρόνιας απουσίας, οι οποίοι σύμφωνα με τα ευρήματα της διεθνούς βιβλιογραφίας μπορούν να διακριθούν, κυρίως, σε:
Ατομικούς παράγοντες (π.χ. εκφοβισμός, πρόσληψη ελλιπούς ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον, χρόνια ασθένεια, ψυχική υγεία, αναπηρία ή ειδική αγωγή, έκθεση στη βία, χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση, χρήση ουσιών κ.λπ.)
Οικογενειακούς παράγοντες (π.χ. ευθύνες του μαθητή για οικιακή μέριμνα, επισιτιστική ανασφάλεια, προβλήματα υγείας στα μέλη της οικογένειας, κατάθλιψη του γονέα, προβλήματα στέγης, πλημμελή εποπτεία, πεποιθήσεις ή/και προβλήματα γονέα, κ.λπ.)
Παράγοντες σχολείου και κοινότητας (π.χ. κακό σχολικό κλίμα, χωρίς σχολική βοήθεια, αναξιόπιστη σχολική μεταφορά, ριψοκίνδυνη διαδρομή προς το σχολείο, πολιτιστικά εμπόδια, μέλος κοινωνικά ευάλωτης ομάδας, αλλοδαπός, ατμοσφαιρική ρύπανση/έλλειψη χώρου πρασίνου, κ.λπ.).
Ως προς την Παρέμβαση, οι δύο Συνεργάτες φιλοδοξούν στη βάση των ευρημάτων της πιλοτικής μελέτης να αναπτύξουν ένα βιώσιμο Πρόγραμμα για μια συστηματική σε βάθος Παρέμβαση για την ενδυνάμωση της πρόθεσης των μαθητών να είναι αδιαλείπτως παρόντες στη σχολική κοινότητα. Συγκεκριμένα:
Θα αξιολογηθούν Μαθητές με Συχνές Απουσίες σε εντοπισμένες σχολικές μονάδες (π.χ. υλοποίηση 2-3, πιλοτικών, σχολικών προγραμμάτων φυσικής και ψυχολογικής εξέτασης μαθητών με στόχο τη μείωση των ποσοστών απουσίας και τη βελτίωση της ψυχικής υγείας, την καθολική ευαισθητοποίηση, την ενίσχυση για απόκτηση δεξιοτήτων και την αύξηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών και των σχολείων.
Θα επιδιωχθεί η στενή συνεργασία με το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον για την υποστήριξη του σχολικού και του γονικού ελέγχου με σύγχρονα μέσα επικοινωνίας, πρόληψη του εκφοβισμού, κ.λπ.
Οι Συνεργάτες θα επιδιώξουν την υποστήριξη της «Ομάδας Μελέτης των Σχολικών Απουσιών & Παρέμβασης» από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, την 7η ΥΠΕ και από εθελοντικές ομάδες για την Εκπαίδευση.
Οι δύο Συνεργάτες θέτουν ως απώτερο στόχο τους την παραγωγή ελκυστικών υποδειγμάτων και τη δημιουργία ανθεκτικών εργαλείων (π.χ. δείκτες γνωστικών, κοινωνικών δεξιοτήτων και ψυχικής υγείας) πολιτισμικά προσαρμοσμένων και χρήσιμων στους αρμόδιους φορείς (π.χ. Υπουργεία Παιδείας & Υγείας, Δ/νσεις Εκπαίδευσης με τις Σχολικές τους Κοινότητες, Περιφέρεια Κρήτης με τις Υπηρεσίες της και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο φορέα, δημόσιο ή ιδιωτικό), προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό και την τεκμηρίωση ενός Ολοκληρωμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου που θα καθιστά το σχολείο ασφαλές, θα προσφέρει θαλπωρή στους μαθητές που διατρέχουν κίνδυνο και θα ενθαρρύνει την προσπάθεια και την ικανοποίηση από κάθε σχολική εργασία.

Δεiτε επiσης...

Post
Επιστήμη Πέμπτη 25.04.2024

«Οταν πεθαίνουμε, ο εγκέφαλός μας είναι υπερ–ενεργοποιημένος»

Το 2014 η καρδιά μιας 24χρονης γυναίκας που έπασχε από σπάνια καρδιακή ασθένεια σταμάτησε. Οι γιατροί δεν μπορούσαν να βρουν θεραπεία και η γυναίκα οδηγήθηκε στο τμήμα επειγόντων περιστατικών του πανε

Post
Επιστήμη Πέμπτη 25.04.2024

Σε εξέλιξη το 8ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Επιστημονικής Κατάδυσης στο Ηράκλειο από το ΕΛΚΕΘΕ (vid)

Το συνέδριο πραγματοποιείται στην Κρήτη, στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου έως τις 26 Απριλίου, από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Συνδιοργανώνεται από το European Scientific D

Post
Επιστήμη Δευτέρα 22.04.2024

Ανακαλύφθηκε αρχαίο φίδι που ήταν μεγαλύτερο από Τυραννόσαυρο

Απολιθώματα που ανακαλύφθηκαν σε ένα ορυχείο στη δυτική Ινδία είναι όπως αποδείχθηκε τα υπολείμματα ενός από τα μεγαλύτερα φίδια που έζησαν ποτέ, ενός τέρατος που εκτιμάται ότι έφτανε έως και 15 μέτρα

Post
Επιστήμη Δευτέρα 22.04.2024

Μελέτη συνδέει την έλλειψη ύπνου με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2

Οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερο από έξι ώρες το βράδυ διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με νέα μελέτη. Η ερευνητική ομάδα από τη Σουηδία ανέλυσε δεδομένα από τη UK B

Post
Επιστήμη Δευτέρα 22.04.2024

Η επόμενη πανδημία θα μπορούσε να προέλθει από το «πιο θανατηφόρο σπήλαιο του κόσμου»

Το σπήλαιο Κιτούμ στην Κένυα φιλοξενεί μερικούς από τους πιο θανατηφόρους παθογόνους οργανισμούς που είναι γνωστοί στον άνθρωπο. Το 1980, ένας Γάλλος μηχανικός που εργαζόταν σε ένα κοντινό εργοστάσιο

Post
Επιστήμη Πέμπτη 18.04.2024

Μικροπλαστικά: Ανιχνεύθηκαν στον εγκέφαλο και στις πέτρες της χολής

Τα μικροπλαστικά βρίσκονται παντού: στον αέρα που αναπνέουμε, στο νερό που πίνουμε και στα τρόφιμα που καταναλώνουμε. Τώρα, σύμφωνα με δύο νέες μελέτες, αυτά τα μικροσκοπικά σωματίδια μπορούν να διεισ